YPKの子どもたちの成長の軌跡


by yspreschool2008

<   2008年 04月 ( 21 )   > この月の画像一覧

きみ先生より

b0137410_902733.jpg今日もお天気サイコーでしたね!

ミルクスナックのあと、ロンパー&キンダーさんたちは、ジュリアン先生とリネット先生と一緒に、近くの大島公園の芝生にサッカーをしに出掛けました。

まるで真夏・・・というと大げさですが、日差しはもう、「夏」でした。

大島公園の芝生は意外と広く、ちょうど西田公民館の体育館くらいの広さがあります。

H.I.くんは、ロンパー最年少でまだまだ体も小さいですが、「H.I.~!!」と、ジュリアン先生に名前を呼ばれて、ロングパスを受け取ると、全速力でボールを追って走っていました。

小さい手足を精一杯伸ばして走る姿が、とっても可愛らしかったです。

一方、H.K.くん、T.S.くんは、隅っこにしゃがんで頭を寄せ合っています。「何してるのかな~」と覗いてみると、アリを見つけて遊んでいました。

女の子たちは、ジュリアン先生が投げるリングをキャッチ!「キャ~ッ」と黄色い声をあげながら大喜びでキャッチしていました。

お帰りの頃には、みんなほっぺが真っ赤!力いっぱい走りましたね。

b0137410_904660.jpg午後は、5月の学習テーマ「家族と私」から、「家族」について小グループでクラスを行った後、みんなで「道徳」の時間。

本 "I am a leader" を基に、ジュリアン先生がリーダーシップについてお話をしてくださいました。
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-30 18:58 | YPK
ティム先生より

b0137410_2230722.jpgThis morning started with song time and the kids enjoyed the song "I'm gonna sit and clap my hands" and also "fruit Salad" by the Wiggles.

R.O. loves to sing and dance and was really getting into the swing of things this morning!

Later in Toddler time the Toddlers enjoyed some Fingerplays "Round and Round the garden" and "Five Little Fishies" and the story "The Three little pigs" and also the story "Fuzzy Little ducklings" which involves touching different textures, counting and also colour, animal and shape recognition.

Next was learning colours and the Toddlers were each given a key ring and they had to ask for a coloured key, For example "Yellow key please" or another colour.

Next was a colour sorting exercise. There were five key rings with 5 different colours on each one and I asked for example "which key ring does the red key go on?" Does it go on the yellow key ring to try to ellicit a response from them. Soon A.M. and Y.K. got the hang of it and could understand the concept behind it.

b0137410_22302369.jpgAfter lunch the Toddlers had fun playing in the playground outside practicing their motor skills, jumping, running, throwing and catching before returning inside and then listening to a story called "Where are you going?" before going home.
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-28 19:18 | YPK
ゆうこ先生より

b0137410_22243442.jpg今日のクラフトタイムは・・・こいのぼり制作。

午前中、ロンパーさんはジーナ先生と一緒に制作に取り組みました。トイレットペーパーの芯に色紙を巻いて、うろこの部分は折り紙をちぎって貼り、顔を描いて出来上がり!

ちょうど向かいの床屋さんのこいのぼりが見えて、みんなで眺めながら作りました。K.H.くんは真剣な表情でうろこの折り紙を丁寧に貼っていました。

一方、トドラーさんはティム先生と制作。みんな先生から好きな色の折り紙をもらいます。

"Blue, please!" と、R.O.ちゃん。"Pink, please!" と、A.M.ちゃん。

ちゃんと自分の欲しい色を大きな声で先生に伝えていました。先生達に手伝ってもらいながら色紙をのりで貼り、うろこの部分はステッカーをペタペタ貼って楽しみました。

今日のトドラーさんは11人。作り終わるまでみんな椅子にきちんと座っておりこうでした!

午後はキンダーさんも制作。みんなが作ったカラフルなこいのぼりは、合体させて大きなこいのぼりに変身する予定です。

今日は5月5日「こどもの日」をテーマにした制作に取り組んだ一日でした。
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-25 19:13 | YPK

Koinobori Song: April 24, 2008

ジーナ先生より

Today in morning circle we enjoyed playing a new version of Head and Shoulders.

After Songs, the Rompers and Kinders learned the Koinobori Song*1 (in English).

b0137410_2222212.jpgThen we looked at their seedlings and watered their little plants. We talked about the parts of plants and looked at the roots. The kids were quite amazed to see that the seeds had already grown into small plants.


Koinobori Song (English lyrics by Jeana Schieffer, copyright 2008)*1

Higher than the roof flying, Koinobori.
The big black one's the father, See him flying there.
The little one's are children. Don't they swim well, too?
Swimming Happily, Koinobori.


After circle time the Rompers made a beautiful painted butterfly for our Letter B worksheets with Jeana, while the Kinders made a B Picture Dictionary page with Miss Lynette.

The Rompers 1 also practiced writing the letters in their names.

From 11, Tim and Lynette played games with the Kinders and Rompers, while Jeana visited with the Toddlers. The Toddlers sang the Koinobori Song in English and Japanese, and Old McDonald, and then read stories.

b0137410_22224129.jpgAfter lunch, all the kids had Japanese Languages Arts class with Yuko and Lynette and Tim. We talked about Children's Day and Koinobori.

Tomorrow the kids will make a Koinobori craft.

It was a great day!
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-24 22:53 | YPK
きみ先生より

b0137410_22405918.jpg今日は、"Earth Day" です。子どもたちは、私たちの住む「地球」について学びました。

ジーナ先生が作成したスライドショーを見て、私たちが住む地球が美しい惑星であること、守らなければならない自然があること、そして、辺りを見まわしたときあまりにたくさんのゴミが落ちていることなどを話し合いました。

その後クラフトタイムには、「Reduce, Reuse, Recycle」 のポスターを制作。子どもたちは、はじき絵の具で、きれいな青と緑の地球を描きました。

しばらく教室に掲示しますが、子どもたちがポスターを持ち帰りましたら、ぜひ台所など目に付く場所に貼っていただいて、常に環境について関心を持ち続けていただきたいです。

クラフトの後、キンダーの5名は、ジュリアン先生と一緒に「せせらぎこみち」へ。 "Please don't throw garbage!" のポスターを掲げながら「行進」してきました。

道すがら、たくさんのきれいな春の花々を見つけました。その一方で、空き缶や菓子袋などもたくさん落ちているのを見つけました。

子どもたちの未来のために、一人ひとりができるところから気をつけて行きたいですね。
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-22 19:06 | YPK
ティム先生

b0137410_2264525.jpgToday in song time the kids enjoyed the song "The Monkey Dance".

In Toddler time the Toddlers continued with more songs like "Seven Steps" and "The ABC song" which they sang with a lot of enthusiasm.

The Toddlers in their routine are learning about feelings flashcards, for example, surprised, cold, hot, angry, happy, sad and bored.

They then had two stories called "I like it when you...." and "Wheres Spot" which they really loved.

Later the Toddlers practiced their throwing and catching skills playing with balloons and balls.

After lunch the Toddlers coloured a shapes worksheet and played a matching game with an animal theme.

After this all the kids got together again and had one of their favourite stories called "Spot goes to the Beach."
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-21 21:32 | YPK
ゆうこ先生より

b0137410_15432546.jpg今日、キンダー&ロンパーさんは、4月のサイエンス・プロジェクトとして、radish の種まきをしました。

初めに、ジュリアン先生が小さくてかわいらしい radish の種をみんなに見せ、radish が育つためには何が必要か "What do you need?" と、子どもたちに質問しました。

すると、U.Y.くんがひとしきり考えた後、"Sunny!! (The sun)" と大きな声で答えました。

その通り!太陽の光が必要ですね!

次に土を見せ、「Is it smelly?」と聞き、実際にみんなで土の匂いを嗅いでどんな匂いか確認ました。

そして、一人ひとり順番に自分のカップに土を入れ、種をまきました。そこで、S.S.ちゃんが一言、「お水は入れないの?」。 ジーナ先生が "In English!" と言って、"What about water?" と、質問し直したS.S.ちゃん。

その後、みんなでお水もあげました。みんなのradish、早く大きくなるといいですね!!

今週は最初のアルファベット、A-weekです。

ロンパーさんは、今年初めてのワークシートに取り組みました。A is for apple で、ちぎり絵をし、apple を完成させました。

ロンパーに進級したS.Su.くん、H.I.くん、新入園児のK.H.くん、T.E.くんも折り紙をちぎって集中しながら上手に貼っていました。Great!!

今日は radish の種まきと、ロンパーさんが初めてのワークシートを頑張った一日でした。
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-18 21:47 | YPK
ジーナ先生より

b0137410_972058.jpgOn Thursday, April 17th, Ms Lynette visited our school and helped Jeana for the morning.

In songtime Tim led us in songs like "Everybody Jump", "I Have a Joy", "The Bluegrass Band", and "Head Shoulders Knees Clap", and ended with "Open and Shut Them".

In our Rompers/Kinders circle, we did the "Three Bears Chant" for Lynette. The kids did a great job acting like the Papa, Mama, and Baby Bears.

We also practiced our new song of the week "Let's All Go to the Park". This is a Japanese children's song called "Koen ni ikimasyou". Do you know it? Jeana translated it into English like this....

Let's all go.
to the (a) PARK.
Let's all go to the PARK.
When we get there,
we will (b) EAT OUR LUNCH.
And we'll all have lots and lots of fun.
1, 2, 3.

We talked about making variations of the song, like "Let's all go to the Pool" or "Let's all go to the Zoo" and tried the think of new ways to sing the song.

You change the first CAPS part (a) to a new place, and the (b) part to a new activity. For example (a) ZOO (b) SEE THE ANIMALS, (a) POOL (b) SWIM AND PLAY.

What variations can you come up with, with your child?

After milk, we had table time together. We drew pictures of something we saw or did on our field trip Wednesday.

The older kids did very good at the assignment, but the Rompers generally wanted to draw robots and cars and explosions and monsters.

Oh, well....... The Rompers 1 group also did a tracing worksheet (working on their writing skills) and the R 2's and K's did a "Find the Hidden Ladybugs" worksheet and practiced writing their numbers to 10.

After lunch, Yuko led the whole school for Japanese Language Arts. We did a Japanese children's fingerplay "Ooki na Hatake" all together, and we talked about classroom behavior a little.

In group time, we expect the children to sit quietly with their hands in their laps, and look directly at the teacher's face when the teacher is talking. They also should raise their hands when they want to speak, and listen when another child is talking (by looking at the talking child's face).

We ask the kids to concentrate this way for only 10 or 15 minutes at a time, which is very reasonable for the Rompers and Kinders. Still, even many of the older children have trouble focusing on the teacher for more than 2 or 3 minutes.

Please encourage your child GENTLY to sit quietly and show the teacher he/she is listening by looking AT the teacher's face!

In general, the small groups rotation schedule we started last week is working very well. The smaller groups allow us to give each child more individual help, and each child gets more opportunity to talk.

Thanks to the Moms for the patience while we implement the new schedule.
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-17 23:41 | YPK

OH! HANAMI!!

きみ先生より

b0137410_17514316.jpg18日の予定を急遽繰り上げて、ロンパー&キンダーさんたちは、フィールドトリップへ出掛けました。

スクール車2台に、ジュリアン先生、ジーナ先生とともにそれぞれ分乗し、まずは郷さくら美術館へ。

さくら通り沿いにある小さな美術館です。日本画の常設展示の他、企画展として中国の少数民族を描いた日本画や、それらの少数民族の民族衣装や民族楽器も展示されていました。

美術館での見学学習のめあては、

①4月のテーマである "Spring" の学習の一環として、日本画に描かれる四季の景色や花々を題材に、先生方と自由に会話(Q&A)を楽しむ

②「大きな声を出さない」、「走らない」、「作品に手を触れない」など、美術館でのマナーについて知る

の2つです。

こじんまりした美術館で、館内には、幸い他のお客さんはほとんどいませんでしたので、先生と子どもたちの会話がご迷惑を掛けることもなく、またマナー学習をするにも最適な美術館でした。

逆巻く海の絵に吸い込まれそうになりながら眺めていたS.S.ちゃん。Y.S.くんは、韓国の民族衣装をまとった楽師の絵に興味を惹かれていました。

「絵のなかに人がいるよ~」と、写実的な人物画を指差してK.H.くん。本物の人がいると思ったのですね。

中でも、壁一面に描かれたトラやゾウの姿が描かれた小部屋、そしてそれに続く満開の桜の小部屋は子どもたちにとって感動的だった様子です。それぞれの美しい日本画に "Wow~!" と感嘆の声をもらす子もおりました。

感受性にうったえる、とても良い機会でした。

美術館内での先生と子どもたちのやりとりで、ひとつとても関心した場面がありました。

ジュリアン先生が、萌え盛る若葉を描いた絵の前に立って、"What's the season in this picture?" と尋ねたので、子どもたちはすかさず "Spring!!" と答えました。

すると、次に、ジーナ先生が続けて "Why do you think it's Spring?" と尋ねました。"Why?" ときかれ、「だって・・・」と考え込む子どもたち。

理由を答えるというのは、子どもたちにとってちょっと難しい質問(でも良い質問)でした。さて、子どもたち、なんて返すのかな・・・と見守っていると、U.Y.くんが、

"Because it's green time!" と、答えたではありませんか!

はっきり言って「目からウロコ」でした。なるほど、そんな風に表現して伝えればいいのか!と。子どもの発想の柔軟さ、斬新さに脱帽です。

b0137410_1752562.jpgさてさて、美術館を出て、いよいよ開成山公園へ。

公園は、すでに花見客で溢れていました。まさに今年一番の花見日和でした。

昼食を済ませると、公園の中をしばし散策し、その後遊具へ・・・。やっぱり「花より遊具」な子どもたちです。

b0137410_17522124.jpg夢中で走り回り、めいっぱい遊びました。

お帰りの時間は、あっという間にやってきました。「また来ようね~」と約束し、公園をあとにしました。

帰り道、女の子たちは落ちている桜の花を拾ってお土産にしていました。
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-16 18:32 | YPK
YIS(ワイズイマージョンスクール)


b0137410_9324435.jpgイマージョンKIDS は、ジーナ先生と一緒にL.A.のクラスで、"Baby Animals" について学びました。

たとえば、baby dog は "puppy"、"baby cat" は "kitty" ・・・などなど。中には "foal" や "calf" など、あまり聞き慣れないものも。

各自「ピクチャーディクショナリー」を制作後、"baby animals" hunting を楽しみました。
[PR]
by yspreschool2008 | 2008-04-15 22:20 | YIS